Turkiet, ett land med god mat..

Hej och god middag! :)
Idag är det en höstdag, men en ganska tråkig sådan.. för det regnar precis hela tiden..
Så tänkte ist bjuda på ngr bilder från det varma turkiet som jag besökte nu i augusti.

Jag och min kära S hade gjort en rejäl tripp i Sverige för att hälsa på våra släktingar, men på väderleksrapporterna visade de bara regn, regn och regn. Så väldigt hastigt och lustigt bokade vi en resa till Alanya Turkiet.
Av fem personer jag pratat med sa följande;
*Nej, nej åk inte dit, de bara sliter o drar i en på gatorna för att du ska handla av dem.
*Nej, jag kommer ALDRIG mer åka dit, det var det värsta jag varit med om, dålig mat, dålig service, såå dåligt.
*Nej, åk inte dit de tittar helt snet på turister och är jätteotrevliga.
*De luras hela tiden, jag kommer aldrig åka dit och åk inte ni heller ni kommer bara ångra er.

Men jag hade nämligen sett en del reseprogram och läst en hel del om landet på Reslust.se och tyckte inte alls att jag fick ngt intryck av att det skulle vara så negativt.
Så varför inte pröva och se och märka med egna ögon och öron.

Vips så var vi bokade på ett plan ospec till Alanya, vi ville ju bara ha värmen liksom!
och det fick vi! över 40 grader varje dag och det slog nästa Thailand, för här var det så tort så solen verkligen stekte så oerhört mycket! 

Vi kom till ett mycket trevligt hotell, det var inget man kunde klaga på egentligen.
Här ser ni S rygg, ni kanske förstås tycker det är läbbigt, men jag tyckte det var så läckert och var bara tvungen att fota det!



Maten i Turkiet var fantastisk! Detta var små grytor med bla, räkor i vitlök och potatisgratäng mm.. Mums! :)

 

På min födelsedag tog min kära S med mig till droppstensgrottorna, det var en fantastisk upplevelse inte minst bussresan dit. Det var så brant kring de kringelikrokvägarna att jag var tvungen att hålla i min S så rädd jag var! Men det var det allt värt! :)



Titta så vackert, det hade liksom blivit små tesrasser med små kulor i.. så faschinerande!



Men se vad personalet på hotellet hade gjort till min födelsedag.. bara så gulligt! :)



Jag är kanske lite gammeldags av mig, men Pinacolada är nog en av de bästa drinkarna jag vet! Det smakar liksom lite solskyddsfaktor 25 om den ;)



Det enda som var lite negativt med Alanya, var att vattnet vid stranden var lite grummligt, men annars var stranden mycket härlig.



Detta bröd fick vi alltid som tilltugg innan den varma maten kom. Det kallas Lavash eller ballongbröd och det kommer in tillsammans med jättegoda kalamatasoliver och två olika sorters röror, Mums! :)



Det största nöjet vi hade var egentligen maten, den var så god och med så mkt smaker!



Planksteken var tex den bästa plankstek vi ätit, och köttet var det bästa vi ätit någonsin också..





Om du funderar på Turkiet, tänk på att bo bra med stängda fönster om natten, om du inte vill väckas kl 04:45 av böneutropen. Det var faktiskt lite jobbit att vakna upp till detta, de sjunger bönen i ca fem-sju minuter, så det var inte det lättaste att somna om igen.. men efter tre dagar hyrde vi AC på rummet och då stängde vi fönstren och hörde inget böneutrop så där tidigt på morgonen mer.. Vi hade ju faktiskt semester och kände att vi inte behövde vara så kulturella så pass tidigt iaf :)



Pool på taket, så vi hamnade vääääldigt bra för att åka ospec, men jag har och andra sidan aldrig hamnat dåligt fast att jag har åkt säkert 9 st ospecade resor.



Fördel är också om man kan önska litet pentry till rummet/lgh man bokar, det blir ju så otroligt mycket billigare när man kan laga lite mat själv. Dessutom är det ju så trevligt att gå i utländska affärer och på marknader och hitta de olika ingridienserna :) Den söta buketten fick jag av städpersonalen på min födelsedag! :)



Vår gigantiska ballkong bidrog till fantastiskt trevliga vin- och snackskvällar :)



Min älskade S tar sig en runda i närbutiken för lite gott frukostbröd :)



En minst sagt trevligt Turkiet lämnade vi efter våra åtta dagar här..

Jag vill säga till er som tänker på detta resemål!

* Jättegod mat!
* Enormt trevliga människor, vänliga och hjälpsamma tom. på flygplatsen fick man ett leende av vakterna, som så ofta i andra länder brukar se så buttra ut.
* Bra klimat, för dig som älskar värme.
* Trevliga guider.
* Jag har alltid ett leende på läpparna mot köpmännen, det uppskattas och det blir ju dessutom lättare att pruta! :)
* Fanns heller inga otäcka kryp eller myggor, så man kunde med fördel ha fönstren på vid gavel i lgh.
* Mycket bra shopping, fina klänningar och byxor till väldigt bra priser!

Helhetsbild av Alanya **** av fem möjliga! :)





Ha en fin dag allesammans!! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0