Kungafamiljen kommer snart till Örebro, min hemstad..

Örebro håller just nu på att bygga om gator och torg i centrum. Vi har även fått helt nya lila stadsbussar som går på biogas! Väldigt positivt! :) Örebro är i stor förändring kan man säga.

Men kostnaden för kalaset då?
Bara det lilla torget "Järntorget" är nu uppe på 17 miljoner kronor,  alltså ungefär vad 300.000 stycken Big Mac & co kostar på McDonald´s  eller 1.500.000 stycken päronsplitt. Jag gillar gämförelser i form av något som alla känner till vad det kostar.. idetta fall McD och GB:s fräscha päronsplitt som passar utmärkt nu till sommaren :)

Frågan kan diskuteras och det är precis vad den gör.. Jag tycker defenitivt helt klart att Örebro behövde en ordentlig uppfräschning, för det var väldigt skabbigt på vissa ställen. 

Till saken hör att människorna i Örebro undrar om renoveingen görs för stadens invånare? Eller är det helt enkelt en rustning för att vårt manifika kungahus som anländer till Örebro den 21 augusti?
För exakt 200 år sedan valdes Jean Baptiste Bernadotte till svensk tronföljare på rikstaden i Örebro och detta kommer kungafamiljen för att fira.

Jag tycker i allafall att planen med ombyggnationen och att kungafamiljen nu får ett fint intryck av staden är en utmärkt kombination  :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0