Ostronöppning, samt fotokurs :)

Grannen Anders ringde i förrgår och ville bjuda på ostron i hans lilla kokvrå och över diskbänken :) Sakt o gjort kilade jag upp och tittade på hans måltid.. ;)
Han sa;   -Jag får liksom en kick av dom! :) Han är för rolig! Han hade köpt tre tråg på Ica!
Anders och jag prövade första gången ostron när vi var i Italien för några år sedan. Jag tyckte först att det var läbbiga, men eftersom jag inte är den som säger nej till någon ny maträtt, fick jag ju lov att testa.
Det var inte otäck smak, inte smaklös heller.. saltvatten tillsammans med lite pressad citron över, var en bra kombination. Den enda obehagliga tanten var att man åt dem levande.. kändes för mig inte alls bra.
Men i vilket fall så testade jag i förrgår två stycken ostron och man lär sig väl tycka om det med tiden.. :)



Ja som ni ser, öppnar man dem i sidan och det gäller att kniven kommer rätt på en muskel som håller ihop ostronet. När den väl släppt öppnas den lätt. Pressa lite citron över och om man vill kan man strö över fin, fin hackad lök över.. Anders har träffat svenska mästaren i ostronöppning förra året och det var tur, för förra året stack han sig i handen så djupt att han fick åka ner till sjukhuset och sy! ;) Roligt att berätta att man försökt öppna ett ostron, de får nog höra både ett och annat där nere på akuten..


Här om dagen var min vän Malin och jag ute och fotade. Det var så hemskt kallt så vi blev helt stelfrusna om fingrarna.. Min kamera var ju inte inställt för fem öre heller, så stackars Malin fick nog tendens till förfrysningsskador på sina små fingrar.. Det var en härlig omgivning vi möttes av.. otroliga mänder snö! :)



Fotograf Malin.



Fotograf Lottis :)



Ha en härlig torsdag allesammans! <3


Kommentarer
Postat av: FotografJohansson

Tack söta du för bilderna! :D



Häftigt att äta ostron! "kladdigt men mättande"?

2010-12-02 @ 17:33:55
URL: http://fotojohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0